28 jan. 2011

Kommunikation med kunden.

En gång i tiden undervisade jag en kurs i kommunikation både inom media & reklam då det gäller bemötande, fysiologi och faktiskt psykologi slutligen även marknadsföring. Minns tiden som väldigt spännande och utvecklande för min egen del. Jobbade med ungdomar och de fick skapa en hel del själva under kursen. Jag minns vad häftigt det var att se deras nytänkande kreativa alster. Kommunikation som ämne har jag läst inom vårdområdet och det var som om att öppna upp en NY värld då man fick se kommunikationens betydelse i ett komersiellt tänk. Ändock är det väldigt få skillnader då det gäller kundens/patientens upplevelser av det kommunikativa mötet. 
 
Kan inte undgå att varje gång då jag besöker en butik eller är inne hos en frisör alternativt ett SPA eller ja "you name it" ni förstår själva. I alla fall så kan jag inte undgå att ingående studera miljön runt mig och insupa de sinnesintryck som ges och som jag påverkas utav. Sorgligt är att det är VÄLDIGT FÅ idkare som förstår betydelsen av miljön i sitt företag och hur bemötandet och miljön påverkar kunden och företagets marknadsföring. Man kan vara hur bra som helt på att klippa MEN det är det många som är. Det räcker inte idag då kunden ständigt söker nya upplevelser. Kanske vill man dra till sig kunder även till de andra mindre duktiga/rutinerade frisörerna på salongen. Dessutom kanske man vill få kunden att återvända till sitt företag. Det finns enkla och ibland simpla knep, som kan höja upplevelsen till det positiva minst 100 gånger. I bilden ovan har jag försökt symbolisera vad jag tycker är viktigt då man är kund hos en frisör. Alla sinnen skall på något sätt påverkas av besöket är mitt tänk.
Synintrycket i butiken när man kommer in är absolut viktigast för min del. Vi alla är individuella och har olika typer av sinnes behov. Viktigt är att man tänker på sin målgrupp och inte enbart sina egna  behov då det gäller upplevelser. Miljöintrycket är viktigt för mig som sagt och jag vill inte att miljön skall påminna om en interiöraffär, väntrum eller hos frisören längre ner på gatan. Synintrycket skall lätt gå att förändra utan att urholka företagets ekonomi. Stora tavlor med extrema och spännande motiv med lite udda ljussättning är coolt. Tänk på att synintrycken skall kunna nå kunden även om denna sitter större delen och glor in i en spegel. Förstärk upplevelsen genom smak & luktintryck i ljudet av lite dov musik. En liten kopp kaffe och ett doftljus har en magisk inverkan. Är du dessutom en kakmoster så skulle jag bli överlycklig att få en liten kaka till kaffet. För att verkligen förstärka upplevelsen av besöket hos kunden blev jag varse för några år sedan då jag lät en ung och ganska orutinerad tjej klippa mig. WOW hon masserade min skalp vid shamponeringen det var något så överdjävulskt avslappnande. De fem minuter hon lade ner på att verkligen shamponera mitt hår med taktilmassage gjorde att hon nu förtiden får klippa flera i familjen min syster åker 35 mil för att få komma till henne som dessutom hade ett otroligt gulligt bemötande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar