30 jan. 2011

LCHF-DIET

Har NU påbörjat mitt NYA liv och levt efter dom villkoren i en veckas tid. Sundare vet jag inte om det blir ur näringssynpunkt, då jag gett mig på att pröva LCHF dieten. Har varit väldigt skeptisk mot dieten som hjärtsjuksköterska och allt. Har förberett mig genom att ta alla kolestrolvärden innan jag påbörjade och skall kontrollera dem efter avslutad diet. Måste säga att det går makalöst bra. Trodde det var lite humbugg att dieten ska kunna ta bort sötsug och smörgåssug. Faktiskt så fungerar det förvånansvärt bra för mig. Så himla glad för detta och jag känner redan att midjan krymper. Motionerar dagligen för det vill nog till om viktkurvan skall sluta stiga.

Vill du lära dig mera om LCHF-dieten så kan du gå in på DENNA sida.

Försöker träna regelbundet för att få igång ämnesomsättningen. Har en sjukgymnast som är lite fräck i munnen och hon skulle undervisa mig en dag. Det hon skulle lära mig var att påminna min hjärna om bortglömda magmuskler. Försökte efter alla hennes instruktioner men det gick trögt och vi såg på varandra varje gång jag trodde jag hade prickat just DEN bortglömda magmuskel. Äsch va fasen Helena vi känner ju varandra utbrast hon och så fortsatte hon viskande - Du ska tänka dig att du skall ta dig ett DJUPT andetag med murvan alternativt dra in en snorre med murvans dragkraft. YES...YES... & då visste vi båda att RÄTT magmuskel hade återfunnits..!!!
Så nu ägnar jag någon minut dagligen åt att promenera och hyperventilera murvan. VIKTIGT är att man INTE börjar spänna just denna muskeln när man går eller rör sig. Man får börja då man ligger ner och enbart starta med ca 5-10 gånger då man drar in... spänner & andas ut. Sen utökar man tills hjärnan återigen får kontroll över den bortglömda muskeln. Det är JUST den muskeln som enligt min sjukgymnast håller upp ryggpelaren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar