26 feb. 2011

Bokmalandet en förgången tid?

Jösses vad jag beundrar alla tjejer med små barn och som pluggar heltid. Är själv lärare för sjuksköterskestudenter och jag minns hur de alltid skulle trilskas med schema och tider hit och dit. Nu förstår jag verkligen vilket offantligt stort projekt dessa tjejer har.

Förr kunde jag grotta ner mig i artklar, studier och böcker. Nu är det ett litet knytte vid mina knän som ständigt kräver uppmärksamhet han dregglar, snorar och nyps. Lägger man sig bredvid för att läsa dåkrälar han över min skalle och stånkar och har sig. Fullständigt hopplöst att koncentrera sig.

Älskar min unge över allt annat men gosch jag förstår dom som kan bli tokig för mindre. Blir förbannad också på denna förbaskade kvinnofälla. Inte bara att kvinnor ligger efter i lön och karriär. Vi får slita så mycket mer än fädrerna för att komma någonstans. Dom som säger motsattsen vill jag bara säga att ni är i minioritet... Tänk vilken dröm om högskolorna kunde ha dagis och lässtugor åt dessa kvinnor. 

För att få ett välutbildat jämställt samhälle så måste vi lösa detta på någotvis. Kanske ett bokstödsavdrag som ROT & RUT... BOK-avdraget men subventionerade lässtugor med barnvaktspassning.... // Irriterad Helena..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar