18 feb. 2011

Hur bräserar man?

Älskar att laga mat, men inser att mina kunskaper är på en bred amatörnivå. Skulle inte klara av utmaningarna i "Sveriges Mästerkock" däremot nästa år kanske.  Tänkt friska upp lite av mina skills. Dagens fundering är att ta reda på hur man "Bräserar"


Efter lite efterforskningar av begreppet så inser jag att jag är en fenomenal bräserare i alla fall om man tänker på kalopps. Hela stekar är inte min rätt precis. Så nu blir det till att bräsera och sen långkoka hela köttstycken. När kötts steks i gryta kallas metoden bräsering som är detsamma som tillagning i fuktig värme. Bräsering passar för bindvävsrikt kött som ska tillagas under lång tid på låg temperatur. Den fuktiga värmen uppstår när du lägger lock över stekgrytan och fyller på med buljong under hela tillagningen, så att köttet inte kokar torrt. Du kan bräsera i en gryta på spisen eller ställa grytan i ugnen. Köttet blir mört och får mustig och god smak.

Hur väljer man rätt kött för sina bräseringsförsök? Vill pröva på lite bredare urval än tidigare och inte enbart högrev.

Hittade den perfekta sidan för att inhämta lite kötttillrednings kunskaper. Den hittar ni HÄR


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar